Naftas kritums divu gadu garumā: uzvarētāji un zaudētāji

Treideri.lv | 28. oktobris 2016 20:06
Naftas kritums divu gadu garumā: uzvarētāji un zaudētāji

OPEC izdevies palielināt savu tirgus daļu, taču tas dārgi maksājis. Pēc tam, kad pagājušajā mēnesī OPEC pieņēma lēmumu par iniciatīvas virzīšanu attiecībā uz ieguves apjomu samazināšanu, daudzi pasteidzās paziņot, ka par galvenajiem uzvarētājiem divus gadus ilgajā naftas cenu karā kļūs ASV slānekļa naftas ražotāji.

Amerikāņu uzņēmēji, kas izpētījuši slānekļa naftas atradnes, veiksmīgi samazinājuši izdevumus un konsolidējuši savu darbību, lai izturētu smagos laikus, kad naftas barels maksāja 40 dolārus, aiz sevis atstājot daudz stabilākus ražotājus ar zemāku ieguves pašizmaksu.

OPEC locekļi, ieskaitot lielākos karteļa ražotājus un neformālo tā līderi Saūda Arābiju, nonāca zem smaga finansiāla spiediena. Er-Rijāda piekrīt cenu kāpuma nepieciešamībai, atzīstot, ka kritums tirgū izrādījies daudz smagāks un ilgstošāks. Taču cenu karos nekad nemēdz būt acīmredzamu uzvarētāju un zaudētāju. Pēdējo divu gadu laikā OPEC locekļiem izdevies būtiski paplašināt savu klātbūtni naftas tirgū, taču par šiem centieniem ir maksāta dārga cena. Kā šo divu volatīlo gadu laikā gājis nozīmīgākajiem tirgus spēlētājiem?

Aiz OPEC robežām

OPEC vienmēr ir sapratuši, ka nespēj sagraut ASV slānekļa industriju, taču centušies kaut vai bremzēt tās straujo izaugsmi (laikā no 2010. līdz 2015. gadam slānekļa naftas ražotāji piedāvājumu tirgū palielinājuši par vairāk kā 4 miljoniem barelu). Karteļa stratēģija pilnā apjomā sūknēt naftu ir sasniegusi tieši to mērķi, uz kuru tā bija vērsta – izspiest no spēles konkurentus ar augstākām izmaksām, vai tā būtu ASV slānekļa nafta, Brazīlijas dziļūdens urbumi, naftas smiltis Kanādā vai Arktika.

Kaut arī amerikāņu slānekļa naftinieki turpina cīņu, to ražošanas apjomu prognozes no divu gadu sena vērtējuma tika pārskatītas uz būtiska pazeminājuma pusi. Naftas ieguve ASV, tā vietā lai pieaugtu par gandrīz 1 miljardu barelu dienā, saruka par aptuveni 10% no augstākā rādītāja – 9.6 miljoniem. Tajā pat laikā uz krītošo cenu fona pasaules pieprasījums pieaudzis daudzu gadu lielākajiem tempiem – gandrīz 3 miljoniem barelu dienā 2015. un 2016. gados, kaut gan līdz tam, kad naftas kotācijas sāka kritumu, gada pieauguma tempi nesasniedza 1 miljonu barelu dienā.

2014. gadā SEA publicētajā atskaitē kopējais ārpus OPEC esošo valstu piedāvājums 2017. gadā tika prognozēts 59.4  miljoni barelu. Pēdējā aģentūras atskaitē šis skaitlis tika samazināts līdz 57 miljoniem. Par galīgo rezultātu kļuva pieaugošais OPEC naftas pieprasījums – 2017. gadā vairāk kā par 3 miljoniem barelu dienā salīdzinot ar rādītājiem, ko analītiķi prognozēja pirms diviem gadiem. Paralēli tika fiksēta gandrīz pilnīga investīciju apturēšana tradicionālajā naftas ieguvē un šī plūsma šobrīd vairs neatjaunojas tik ātri, par ja cenas stabilizējas ap 50 dolāru atzīmi.

OPEC ražotāji

Pateicoties savas tirgus daļas palielināšanai, OPEC, salīdzinājumā ar ASV ražotājiem, nodrošināja sev mazāk apjomīgu savas naftas procentuālo cenu kritumu, kas tiek aprēķināts uz ražošanas apjomu un vidējās cenas pamata. Kopš 2014. gada septembra, kad naftas cenas, ieguves apjomu un WTI cenu krituma dēļ, kritās zem 100 dolāriem, potenciālie amerikāņu ražotāju ienākumi kritās par aptuveni 55%.

Tikmēr OPEC šis rādītājs kritās par 48%, jo ieguves pieaugums daļēji palīdzēja kompensēt cenu kritumu. Atšķirība ir acīmredzama, ja ņem vērā, ka kopējie OPEC ražošanas apjomi vairāk kā trīs reizes pārsniedz analoģiskus rādītājus ASV. Septembrī OPEC naftas kopējā vērtība bija aptuveni par 43 miljardiem dolāru zemāka salīdzinot ar 2014. gada to pašu periodu. ASV šis rādītājs krities par 14 miljardiem dolāru, tajā pat laikā šī krituma sekas pirmkārt izjuta akcionāri un mazās urbšanas kompānijas, nevis valsts budžets.

Jūs pārdodas vairāk naftas par zemāku cenu un vienalga neizpildāt budžeta prasības. Vairumam OPRC locekļu situācija saglabājas pietiekoši sarežģīta”,

– situāciju komentē Petromatrix analītiķis Olivjē Džeikobs.

Stratēģiskie sabiedrotie

Cīņa par vietu zem saules novedusi pie jaunu alianšu veidošanās ražotāju un pircēju starpā. ASV cenu kritums palīdzējis paātrināt 40 gadus ilgušo naftas eksporta ierobežojumu atcelšanu, kas atļāva valstij sūtīt naftu uz Āziju un Eiropu kopš 1970-to gadu arābu naftas embargo neredzētos apjomos. Amerikāņu likumdevēji cer, ka galu galā šie procesi palīdzēs ar laiku nostiprināt ASV politiskos sakarus, kā arī mazināt Eiropas atkarību no Krievijas kurināmā piegādēm.

Gadījumā ar OPEC cīņa par tirgus daļu piespiedusi karteļa dalībvalstis nostiprināt sakarus ar saviem lielākajiem pircējiem, kā arī meklēt jaunus noieta tirgus. Saūda Arābijas valsts naftas kompānija būvē savas naftas pārstrādes rūpnīcas Ķīnā, Indijā un Vjetnamā. Tāpat tā palielinājusi piegāžu apjomus Eiropas ziemeļrietumiem un tēmē uz Polijas un citu reģionu patērētājiem, kas tradicionāli uzskatīti par Krievijas izejvielu pircējiem.

Krievija uz to reaģēja ar ražošanas apjomu palielināšanu līdz post-padomju maksimumiem un naftas eksportu uz Ķīnu. Nesen valsts atbalstu saņemošā kompānija Rosneft iegādājusies naftas pārstrādes rūpnīcu Indijā, lai nostiprinātos reģionā, kas sniedz pieeju vienam no straujāk augošajiem naftas patēriņa tirgiem.

Āfrikas ražotāji Nigērijā un Angolā spējuši atkarot savu nišu ASV tirgū, ko iepriekš zaudēja slānekļa buma laikā. Kopš 2015. gada sākuma to eksports uz ASV pieaudzis gandrīz trīs reizes – līdz 300 tūkstošiem barelu dienā.

Cenu kritums piespiedis ražotājus cītīgāk izvēlēties sev sabiedrotos”,

– komentē Ričards Malinsons no Energy Aspects.

Atjaunojamie enerģijas resursi

Iespējams, pats smagākais pārbaudījums OPEC būs atjaunojamo enerģijas avotu attīstība, tuvākajās desmitgadēs tie var nopietnā veidā ierobežot naftas cenu kāpuma potenciālu. OPEC neizdodas noturēt elektromobiļu un atjaunojamo energonesēju izrāvienu, kas apsteiguši ogles, šogad kļūstot par lielāko enerģētisko jaudu avotu. Kopumā, līdz 2020. gadam visā pasaulē gaidāms pieckārtīgs elektromobiļu skaita pieaugums salīdzinājumā ar 2014. gada rādītājiem, kad sākās naftas cenu kritums. Daudzi analītiķi gaida, ka 20 gadu laikā pieprasījums pēc naftas sasniegs savu augstāko robežu.

Nafta noteikti riskē zaudēt savu unikālo priekšrocību transporta jomā”,

– uzskata SEB bankā. Un tas var izrādīties ilgstošs karš, kurā uzvaru nespēs gūt neviens no naftas industrijas pārstāvjiem.

, , , , ,

Patika raksts!?
Padalies!

Saistītie raksti

Reklāma

Cenas un standarti
Tālrunis +37126443969
E-pasts: administracija@treideri.lv

Treideri.lv