Naftas cena būs $10 par barelu un tas viss Ķīnas dēļ

Treideri.lv | 16. oktobris 2017 17:34
Iesaki:
Naftas cena būs $10 par barelu un tas viss Ķīnas dēļ

Straujā elektromobiļu ienākšana mūsu ikdienā var izprovocēt strauju naftas cenu kritumu līdz $10 par barelu mazāk kā desmit gadu laikā – tā uzskata Longview Economics vadība.

Elektromobiļu popularitāte pieaug, un kaut arī to daļa kopējā pasaules autoparkā joprojām ir maza, arvien vairāk analītiķu šo faktoru sāk ņemt vērā, uzskatot, ka tuvākajā desmitgadē šī parādība stabili nostiprināsies mūsu dzīvēs, tādējādi jūtami ietekmējot naftas tirgu. Burtiski pāris gados elektromobiļu attiecība būtiski mainījusies – no pieticīgas idejas pārtopot par reālu spēku, kas arvien aktīvāk iekaro savu vietu zem saules tirgū, kur tradicionāli valda automašīnas ar iekšdedzes dzinējiem. Tam ir daudz iemeslu, pie tam politiskie un tirgus spēki pastiprina cits citu, kopīgi strādājot uz elektrisko automobiļu briestošās revolūcijas tuvošanos.

Akumulatoru cenu kritums būtiski paaugstinājis elektromobiļu konkurētspēju, pie tam, pēc Bloomberg New Energy Finance (BNEF) datiem, jau laikā no 2025 2029. līdz gadam elektromobiļi var kļūt lētāki par benzīna vai dīzeļa automašīnām. Pēc BNEF vērtējuma, līdz 2040. gadam elektromobiļi veidos pusi no visu jauno automašīnu pārdošanas apjomiem. Vēl jo vairāk, šo tendenci var paātrināt valsts politika. Lielbritānija un Francija jau palaidušas pakāpeniskas atteikšanās no iekšdedzes dzinēju izmantošanas procesu, plānojot līdz 2040. gadam pilnībā aizliegt šādu automašīnu pārdošanu. Par līdzīgiem pirmajiem soļiem šādā virzienā paziņojusi Ķīna un Indija, un, ja tās beidzot apstiprinās savus nodomus, tas var radikāli mainīt visu situāciju.

Īpaši perspektīva šajā ziņā šķiet Ķīna, kura ir pasaulē lielākais automašīnu tirgus. Tās politika attiecībā uz elektromobiļiem, kas šobrīd joprojām tiek izstrādāta un formulēta, var radīt būtisku grūdienu tālākai elektromobiļu attīstībai. Masīvās finanšu injekcijas šajā nozarē kopā ar stingrajiem ierobežojumiem attiecībā uz ekoloģiski nelabvēlīgāku transporta līdzekļu izmantošanu, pie tam vēl valsts regulētas ekonomikas apstākļos, ātri vien spētu šo laivu sašūpot. Valsts varētu organizēt plašu elektromobiļu uzlādes tīklu visā Ķīnā un ieviest aizliegumus automašīnu reģistrācijai lielajās pilsētās – atsaucoties uz auto industrijas pārstāvjiem, raksta Financial Times.

Ķīnai ir vairāki nopietni iemesli, kas veicina tās skriešanu ar galvu sienā saistībā ar elektromobiļu attīstību. Ķīna ir pasaulē lielākais naftas importētājs, daudzas Ķīnas lielās pilsētas cieš no milzīgā apkārtējās vides piesārņojuma; un, visbeidzot, Pekina aktīvi interesējas par iespēju kļūt par pasaulē vadošo elektromobiļu ražotāju un eksportētāju. Lai sasniegtu šo mērķi, Ķīna, pēc FT datiem, plāno līdz 2025. gadam izlaist 7 miljonus elektromobiļu gadā, savukārt no 2015. līdz 2020. gadam iedalīt subsīdijās šai nozarei ne mazāk kā 60 miljardus ASV dolāru. Arī potenciālā Ķīnas atteikšanās no automašīnām ar iekšdedzes dzinējiem būtiski uzlabos elektromobiļu perspektīvas. Kaut arī līdz pilnīgiem aizliegumiem varētu būt tālu, neskatoties uz to, tas ir brīdinājums tradicionālās auto industrijas pārstāvjiem, aicinot tos aizdomāties par auto tirgus nākotni pēc atteikšanās no ogļūdeņraža degvielas. Arvien lielāks skaits auto ražotāju kompāniju ziņo par radikālām izmaiņām savā stratēģijā un politikā, un gatavojas tuvāko piecu gadu laikā prezentēt jaunus elektromobiļu modeļus.

Tikmēr situācija naftas tirgū ir tāda, ka pietiek ar mazu grūdienu – vai izmaiņām pieprasījumā – lai sagrautu visas melnā zelta cenu prognozes. Atcerēsimies, ka pēc 2014. gada sabrukuma naftas kotācijas nepilna gada laikā no 100 dolāriem nokrita zem 50 dolāru atzīmes. Tas notika piedāvājuma proficīta apstākļos, kurš veidoja vien aptuveni 2-3 miljonus barelu dienā. Uz šī fona, BNEF vērtējums, atbilstoši kuram elektromobiļu popularizācija līdz 2040. gadam veicinās naftas pieprasījuma kritumu par 8 miljoniem barelu dienā, sola daudz katastrofālākas cenu svārstības, kas naftas industrijas pārstāvjus novedīs šausmās. Grūti izdarīt precīzas prognozes attiecībā uz to, kad tieši tiks sasniegts naftas pieprasījuma maksimums, taču masveida aizraušanās ar elektromobiļiem var veicināt naftas cenu turēšanos stabili zemos līmeņos pat ņemot vērā salīdzinoši pieticīgo elektromobiļu tirgus izaugsmes vērtējumu.

Virkne naftas kompāniju jau vairs nesēž rokas klēpī salikušas. Viens no pasaules naftas-gāzes nozares milžiem – Royal Dutch Shell – burtiski šajās dienās pieņēma lēmumu par Holandes kompānijas NewMotion – Eiropā lielākā elektromobiļu uzlādes staciju ražotāja – pirkšanu. Šāds solis no Shell puses ir acīmredzama cenšanās hedžēties pret naftas pieprasījuma griestu sasniegšanu. Kompānija paziņojusi arī par plāniem uzstādīt uzlādes stacijas vairākos desmitos savu degvielas uzpildes staciju. Reuters raksta, ka arī BP šobrīd atrodas līdzīgās pārrunās ar elektromobiļu uzlādes  aprīkojuma piegādātājiem.

Jāpiebilst, ka Shell aktivitāte šajā virzienā nav nejaušība – jo tieši šai kompānijai pieder vienas no agresīvākajām savā nozarē prognozēm attiecībā uz elektromobiļu attīstības tempiem. Shell prognozē, ka lielākais naftas pieprasījums tiks sasniegts jau tuvākās desmitgades laikā. Longview Economics CEO Kriss Votlings savās prognozēs gājis vēl tālāk – viņš uzskata, ka pēc 6-8 gadiem naftas cenas var nokrist līdz 10 dolāriem par barelu. Šajā sakarā viņš norāda uz Saudi Aramco gaidāmo IPO, kā uz izmisīgu centienu paspēt monetizēt savus aktīvus pirms vētras.

Vairums ekspertu noskaņoti ne tik apokaliptiski, taču kopumā tirgū arvien spēcīgāk nostiprinās doma, ka elektromobiļu revolūcija iestāsies ātrāk nekā daudzi gaidīja.

, , , ,

Patika raksts!?
Padalies!

Saistītie raksti

  1. ezis

    Kamēr spēļu laptops nespēs bez uzlādes strādāt nedēļu, tikmēr varat necerēt uz šādu progresu elektro auto tirgū.

    otra lieta: Cik tad % iegūto naftu izmanto tieši priekš transporta?

  2. Noris

    Nu jā, stipri apokaliptiska prognoze. Lielie onkas vnk sēj paniku. Es pat teiktu, no lielajām iestādēm visai neprofesionāls viedoklis.

Reklāma

Cenas un standarti
Tālrunis +37126443969
E-pasts: administracija@treideri.lv

Treideri.lv