Amerikāņu kompānijas bēg no Āzijas

Treideri | 22. marts 2011 17:44

Ražošana, eksports, piegādesPieaugošo  loģistikas un transporta izdevumu dēļ daudzas amerikāņu kompānijas apsver iespēju pārvest savus uzņēmumus no iepriekš lētām Āzijas valstīm uz ASV un Latīņameriku. Kā ziņoja Financial Times, atsaucoties uz kompānijas Accenture pētījumu, pašlaik šī tendence var pastiprināties katastrofas Japānā dēļ. Tomēr daži analītiķi neuzskata šāda veida stratēģiju par tālredzīgu.

Accenture aptaujā piedalījās 287 ASV kompānijas, no kurām 61% paziņoja, ka plāno pārvietot ražošanu tuvāk noieta vietai. Pēc Accenture direktora-pārvaldnieka Meta Reilija vārdiem, tuvākajos trīs gados var sākties šādu pārceļošanu uz ASV un Latīņameriku vilnis. Agrāk Āzija piesaistīja ražotājus ar darbaspēka un izejvielu lētumu. «Bet tagad, kad pieauga naftas un transportēšanas cenas, produktivitāte sāka palielināties ne tik ātri, savukārt pieauga riski, kas saistīti ar piegādes pārtraukumiem, kompānijas pārvietojas uz turieni, kur atrodas klienti, bet nevis izejvielas», — atzīmēja Reilijs. Bez tā visa, pēc viņa vārdiem, klienti pašlaik pieprasa piegādes termiņu samazināšanu un lielāku uzmanību savām vēlmēm. Tomēr to nav iespējams sasniegt, ja klients atrodas okeāna otrā krastā.

Par impulsu tam, ka paātrinājās amerikāņu kompāniju bēgšana uz dzimtajām mājām, kļuva dabas katastrofa Japānā, kuras dēļ tika apturētas daudzas ražotnes. Rezultātā izrādījās, ka sabruka piegādes ķēdes, kas noveda pie nopietnām problēmām ārvalstu kompānijās, kuras izmanto Japānas komponentes.

Bez japāņu problēmām amerikāņu kompānijām Āzijā nākas samierināties arī ar transportēšanas izdevumu kāpumu pieaugošo naftas cenu dēļ, jo saasinājusies situācija Tuvajos Austrumos. Pie kam, kā uzskata Noble Energy analītiķi, turpmāk pieprasījums pēc «melnā zelta» pieaugs, jo pēc avārijas Japānas AES dēļ virkne valstu var samazināt atomenerģijas patēriņu par labu naftai.

Vispār, kā uzskata daži eksperti, bēgšana no Āzijas var izrādīties amerikāņu kompānijām par ne tuvredzīgu rīcību. Ražošanas izvešana no Āzijas var izrādīties stratēģiska kļūda daudzām daudznacionālajām korporācijām, jo globālo patērētāju pieprasījumu nākotnē sagaida fundamentālas izmaiņas. Nākamo divu desmitgažu laikā patērētāju pieprasījums Ziemeļamerikas un Eiropas vecajos tirgos pieaugs ļoti lēni demogrāfisku un finansiālu problēmu dēļ. Toties pretēji, vairāk kā puse pasaules pieprasījuma kāpuma attieksies uz Āzijas attīstošajām valstīm, it sevišķi Ķīnu, Indiju, Indonēziju un Vjetnamu.

Raksta pārpublicēšanas gadījumā aktīvā saite uz Treideri.lv portālu ir obligāta.

Patika raksts!?
Padalies!

Saistītie raksti

Reklāma

Cenas un standarti
Tālrunis +37126443969
E-pasts: administracija@treideri.lv

Treideri.lv